De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) heeft op verzoek van de minister een advies uitgebracht over het geplande baanonderhoud op Schiphol in 2025. Bij het opstellen van dit advies heeft de MRS gebruik gemaakt van externe experts om een technische en operationele duiding te geven. De MRS adviseert om geen ontheffing te verlenen zonder dat er hinderbeperkende maatregelen worden genomen.
Hinderbeperkende maatregelen onvoldoende
De geplande onderhoudswerkzaamheden zullen tot circa 12% extra ernstig gehinderden en circa 18% extra woningen binnen de 48 dB-Lden geluidscontour leiden. De MRS is met name bezorgd over de toename van de hinder als gevolg van de verschuiving van het verkeer van de Buitenveldertbaan naar de Oostbaan. Hierdoor neemt de geluidshinder sterk toe in grote gebieden in Amsterdam en omgeving, vooral in het voorjaar en de zomer.
De MRS vindt dat Schiphol de gevolgen van baanonderhoud niet op de omwonenden zou mogen afschuiven. Net als andere bedrijven zou Schiphol moeten opereren binnen de geldende (wettelijke) normen. De inschatting van de MRS is dat de hinderbeperkende maatregelen die Schiphol voorstelt, niet merkbaar zullen leiden tot beperking van de hinder.
Luchthavencapaciteit verlagen tijdens baanonderhoud
De consequenties van baanonderhoud zouden meegewogen moeten worden in de capaciteit die Schiphol beschikbaar stelt (de capaciteitsdeclaratie). Overschrijdingen van grenswaarden voor geluid in handhavingspunten moeten worden voorkomen. De belangen van omwonenden moeten meegewogen worden. Eerder stelde minister Harbers dat vanaf 2025 geen vervangende grenswaarden of vrijstellingen worden verleend zonder passende hinderbeperkende maatregelen. Toch worden omwonenden opnieuw geconfronteerd met extra hinder tijdens het baanonderhoud.
Om dit in de toekomst te voorkomen adviseert de MRS om in het Luchthavenverkeerbesluit op te nemen dat de ontheffingsaanvraag uiterlijk een half jaar voor de capaciteitsdeclaratie ingediend moet zijn, zodat de capaciteit kan worden verlaagd en de omwonenden niet voor voldongen feiten komen te staan.
Ter achtergrond: groot baanonderhoud gepland op Buitenveldertbaan
De Buitenveldertbaan gaat volgens de planning in groot onderhoud van 10 mei tot en met 28 september en is daarmee het grootste baanonderhoudsproject in 2025. Tijdens het onderhoud worden onder meer het asfalt, het fundament en alle bekabeling van de baan zelf en de omliggende rijbanen vervangen. Als een baan in onderhoud is, is deze niet beschikbaar om te starten en te landen. Schiphol zet daarom alternatieve banen in om het vliegverkeer af te handelen. Hiervoor is een ontheffing nodig. Daarom heeft Schiphol bij IenW een verzoek ingediend voor een regeling waarin dit wordt vastgelegd.