De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) heeft vandaag een kritisch advies uitgebracht over de Tijdelijke regeling ‘Groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024’. De MRS is van mening dat deze regeling de luchtvaartsector vrij spel geeft zonder passende tegenprestaties voor de omgeving, en benadrukt het belang van een gebalanceerde aanpak tussen luchtvaartbelangen en leefomgevingskwaliteit.
Schiphol staat op het punt onderhoudswerkzaamheden aan de Kaagbaan uit te voeren gedurende de maanden februari, maart en april, waardoor deze baan tijdelijk buiten gebruik zal zijn. De MRS is van mening dat Schiphol bij de capaciteitsdeclaratie voor luchtvaartmaatschappijen onvoldoende rekening houdt met regulier onderhoud, wat nu resulteert in het aanvragen van diverse ontheffingen en vrijstellingen van milieunormen, met als gevolg langdurige geluidshinder voor de omgeving.
In haar uitgebreide advies richt de MRS zich op specifieke aspecten van de voorgestelde regeling, waaronder gewijzigde voorkeur in baancombinaties, vervangende grenswaardes, vrijstelling voor nachtelijk gebruik van alternatieve banen, en de rapportageverplichtingen van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) met betrekking tot starts vanaf secundaire banen.
De MRS benadrukt dat het voorgestelde beleid niet strookt met de Luchtvaartnota 2020-2050 en de Hoofdlijnenbrief Schiphol, waarin de focus ligt op het verminderen van geluidshinder. Daarom doet de MRS een dringend beroep op de minister om de regeling voor Schiphol op zijn minst voorwaardelijk te maken aan de uitvoering van operationele maatregelen en om de rapportageverplichtingen van LVNL aan te scherpen.
Lees het volledige MRS advies hier
De MRS roept de betrokkenen op om het advies zorgvuldig te overwegen en nodigt uit tot een open dialoog om een evenwichtige oplossing te vinden die recht doet aan de belangen van zowel de luchtvaartsector als die van de omwonenden.
Voor verdere informatie, neem contact op met: info@maatschappelijkeraadschiphol.nl