Adviezen
-
Tweede Kwartaal 2024
Advies Actualiseren NRM appendices
De MRS kan aanpassing van de NRM-appendices niet steunen. Het rekenmodel presenteert structureel een onderschatting van de werkelijke geluidsbelasting en aanpassing van de appendices versterkt die onderschatting. De MRS vindt daarbij dat die berekende ruimte niet tot groei van de luchtvaart mag leiden. Dat leidt ontegenzeggelijk tot meer hinder voor de omgeving. Lees hieronder de toelichting op het advies.
-
Eerste Kwartaal 2024
Tijdelijke regeling ‘Groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024’
MRS heeft een kritisch advies uitgebracht over de regeling ‘Groot onderhoud banenstelsel Schiphol 2024’. We zijn van mening dat deze regeling de luchtvaartsector vrij spel geeft zonder passende tegenprestaties voor de omgeving, en benadrukt het belang van een gebalanceerde aanpak tussen luchtvaartbelangen en leefomgevingskwaliteit
Reactie Minister IenW: In de toekomst moet deze situatie niet meer kunnen ontstaan. Om die reden wordt het gesprek met Schiphol (en LVNL) aangegaan, waarbij het uitgangspunt is dat bij toekomstige capaciteitsdeclaraties er niet van kan worden uitgegaan dat voor groot baanonderhoud vervangende grenswaarden of vrijstellingen worden verleend zonder passende mitigerende maatregelen. -
Eerste Kwartaal 2024
Gebruiksprognose 2024 van Schiphol
De Gebruiksprognose 2024 van Schiphol beschrijft het verwachte baangebruik van het vliegverkeer en de verwachte impact hiervan op de omgeving in het gebruiksjaar 2024. Het geeft hen een indicatie van de geluidsbelasting (en daarmee de hinder) die zij gedurende het jaar zullen ervaren. De MRS heeft oa gekeken naar de informatie over geluid en de verandering in het gebruik van start- en landingsbanen in deze