Op 23 oktober 2024 bezocht minister Madlener de MRS in het dorpshuis van Zwanenburg. Na de opening door de voorzitter en een toelichting door de minister kwamen drie inhoudelijke onderwerpen aan bod. De MRS-leden gaven daarbij een korte inleiding of presentatie. Vervolgens werden er hierover gediscussieerd met de minister. De onderwerpen waren:
- Geluidshinder versus geluidsbelasting.
Het beleid van de minister is erop gericht om het aantal gehinderden van de berekende gemiddelde geluidsbelasting (op jaarbasis) te verlagen. Door de MRS werd aangegeven dat er grote verschillen zijn tussen geluidshinder en geluidsbelasting. Dat zit in o.a. frequentie, vluchtblokken en gebrek aan rustperioden, maar het beleid is daar niet op gericht. Frequentie, vluchtblokken en het gebrek aan rustperioden zijn sterk te relateren aan aantallen vluchten. Om hinder wezenlijk te beperken, is daarom ook beperking van het aantal vluchten nodig.
- Naar een passende luchthaven.
In het betoog van de MRS werd aangegeven dat Schiphol een omvang heeft bereikt die niet past in de omgeving en niet bij de Nederlandse behoefte aan luchtvaart. Daarbij werd gewezen op de uitstoot van schadelijke stoffen, negatieve effecten op de leefbaarheid, beperkingen voor de woningbouw, kosten voor de belastingbetaler en massatoerisme in Amsterdam. Daar staan maatschappelijke baten in de vorm van bereikbaarheid tegenover, maar de meerwaarde daarvan is beperkt wat blijkt uit het rapport van de Rli (2019).
- Monitoring en handhaving.
De convenanten met Schiphol en KLM zijn van fundamenteel belang voor het behalen van de geluidsdoelstellingen in de balanced approach. Maar, die convenanten zijn tot dusverre een black box. De MRS wil openheid over de totstandkoming en de inhoud hiervan. Ook pleit de MRS ervoor om de handhaving van de convenanten bij een onafhankelijke en goed geïnformeerde partij onder te brengen en bij niet-naleving ervan het aantal vluchten omlaag te brengen.
In de discussie hierover deed de minister een aantal toezeggingen, namelijk:
- Uitzoeken hoe het kan dat er metingen boven 98dB kunnen plaatsvinden in de omgeving rondom Schiphol, specifiek in de omgeving van Aalsmeer en Uithoorn.
- Naar aanleiding van een voorstel van een MRS lid heeft de minister toegezegd om uit te zoeken hoe het staat met zwavel in kerosine en of er mogelijkheden zijn tot ontzwaveling.
- Inzicht geven in de berekeningen in de balanced approach, de totstandkoming daarvan en een toelichting daarop van de door IenW ingeschakelde bureaus.
De minister komt graag terug voor een vervolggesprek.
Plaatsvervangend Clustervertegenwoordiger Fulco van der Veen geeft een presentatie aan de Minister over een ‘passende luchtvaart’.