Minister Madlener kwam op 22 mei 2025 het kabinetsbeleid over het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol toelichten aan de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS). Omdat de besluiten al genomen zijn, vragen de bewonersvertegenwoordigers zich af welke ruimte ze nog hebben.
In het gesprek met de minister werd duidelijk dat er verschillen van inzicht zijn over de effecten van de vlootvernieuwing op het bereiken van het geluidsdoel. Het feit dat de autonome vlootvernieuwing als maatregel kan worden ingezet om het resterende geluidsdoel te halen, is een breuk met het regeerakkoord. Hierdoor wordt het beoogde aantal minder gehinderden afgezwakt. Bovendien wordt door de minister groei van het aantal vluchten in de nabije toekomst beloofd en dat leidt ontegenzeggelijk tot méér hinder.
Nieuw plafond en groei van aantallen vluchten op Schiphol
Minister Madlener denkt met de vlootvernieuwing en het nieuwe plafond van 478.000 vluchten het gestelde geluidsdoel te gaan halen. Hij is naar eigen zeggen op weg naar een stillere luchthaven en hij heeft in de toekomst een pad voor ogen dat tot verstilling leidt, dus voor de helft tot geluidswinst en voor de helft tot groei. Hiermee hoopt hij dat omwonenden het ervaren als een ‘fair deal’. Volgens de bewonersvertegenwoordigers ontbreekt echter nog steeds de ‘fair balance’ in het toekomstpad van de minister. De belangen van de luchtvaartsector wegen weer zwaarder dan die van de omwonenden. De MRS streeft juist naar een verbetering van de kwaliteit van de leefomgeving en met het beoogde maatregelenpakket is dat niet het geval.
MRS vertegenwoordigt alle omwonenden ook mensen die werkzaam zijn in de luchtvaart
De minister geeft aan dat hij de MRS als een belangrijke partij ziet in het Schipholdossier. De vertegenwoordiging van de raad moet wel een afspiegeling zijn van de omwonenden. Dit zei hij in het kader van de motie Boutkan over de deelname in de MRS van mensen die bijvoorbeeld werkzaam zijn op Schiphol.




