Laat van je horen

Wil je ook je verhaal kwijt?

Dhr Swaan uit Amstelveen

Schiphol en LVNL kiezen er consequent voor de Buitenveldertbaan als primaire startbaan te misbruiken, zelfs tijdens de vakantieperiode wanneer het groot onderhoud aan de Polderbaan wordt “gepland”. Tegelijkertijd draaien ze door met ruim 1.400 vluchten per dag: in de herfstvakantie 2025 worden 3,3 miljoen passagiers verwacht, een stijging van 25% ten opzichte van 2022. Ondanks beloften over hinderbeperking wordt het aantal vluchten niet verminderd, terwijl het geluidsniveau op piekdagen geregeld boven de wettelijk toegestane grenzen uitkomt—met verzoeken voor tijdelijke verruiming van de geluidsruimte. In Amstelveen, Uithoorn en Buitenveldert reageren duizenden bewoners op dagelijks tientallen tot honderden “herrie-incidenten”, zonder dat Schiphol enig beleid voert om de hinder te beperken. Het resultaat: structureel teveel vluchten, structureel teveel overlast, structureel geen vergunning voor deze schending van leefbaarheid. De enige logische consequentie: Schiphol sluiten en de leefomgeving van honderdduizenden bewoners eindelijk serieus nemen. Dit levert direct ruimte op voor meer nieuwe woningen i, plus extra ruimte voor groen en recreatie. Kort samengevat: minder herrie, meer leefruimte, en eindelijk perspectief voor mensen in plaats van machines.