Wethouder Adam Elzakalai van de gemeente Haarlemmermeer is op verschillende manieren met Schiphol en de omgeving verbonden: hij is als wethouder onder andere verantwoordelijk voor luchthavenzaken, is als inwoner van de Haarlemmermeer een directe buurman van Schiphol en houdt zich via de ruimtelijke ordening en het economisch beleid bezig met de toekomst van deze regio.
Op een herfstachtige woensdagmiddag spraken wij wethouder Adam Elzakalai over de Schipholregio, de Omgevingsraad Schiphol en zijn verwachtingen.
‘Fietsend naar de incheckbalie’
Als de luchthaven er niet was geweest had de Haarlemmermeer er heel anders uitgezien. Deze gemeente is de luchthaven en de luchthaven is deze gemeente. Beide zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het is mooi om te zien hoe dat in elkaar grijpt. Waar ter wereld kun je nou met de fiets bij de vertrekhal komen? Over een keurig fietspad. Hier kan dat en volgens mij kan dat nergens anders. Dit laat zien hoe dichtbij de luchthaven is en hoe toegankelijk. Op de kaart van de gemeente is deze bijzondere positie van gemeente en luchthaven goed te zien.
‘Unieke contrasten’
Het bijzondere van de Haarlemmermeer is de verbondenheid met de luchthaven maar ook de contrasten die daardoor ontstaan. Landbouw naast de landingsbaan. Een aardappelboer op zijn tractor met een overvliegend vliegtuig. Kantoren met uitzicht over weilanden. Een grote variatie in woonkernen. Deze contrasten maken deze regio voor mij speciaal. Als de luchthaven er niet was geweest, dan had deze regio er heel anders uitgezien. Dan waren Hoofddorp en Nieuw- Vennep zeker aan elkaar gegroeid. De luchthaven en de vliegtuigen brengen een schaduwkant met zich mee, maar zorgen ook voor een open en ruimtelijke sfeer in de Haarlemmermeer.
Een plek waar deze contrasten goed te zien en ervaren zijn, is bij Boer Bos, in Aalsmeerderbrug. Iemand die niet beter weet, waant zich in Drenthe met de grazende schapen op de Geniedijk. Een paar stappen verder is de ontwikkeling van het Schiphol Logistics Park terrein zichtbaar en om de zoveel tijd stijgt een vliegtuig op van de Aalsmeerbaan. Het is heel bijzonder dat die twee dingen zo dicht bij elkaar liggen, dat zie je niet zoveel in de wereld.
‘Vliegtuigen kijken’
Vroeger heb ik zeven jaar in Zwanenburg gewoond, in een oud huisje op de dijk. Als ik dan in alle vroegte op een mooie herfst- of lentedag langs de Hoofdvaart reed, dan was dat een prachtig gezicht. In het mistige landschap met een rode gloed in de lucht zag ik daar de verkeerstoren, taxiënde vliegtuigen en opstijgende of dalende vliegtuigen op de Zwanenburgbaan. Tegelijkertijd, als ik me omdraaide, zat ik midden in een landbouwgebied en naast een snelweg. Dat vind ik een bijzondere plek. Alles in één.
Datzelfde zie ik elke week op de Schipholweg. Vooral als de zon goed staat, zijn er in de buurt van Boesingheliede heel veel vliegtuigspotters actief. Kinderen en volwassen mannen staan daar met grote telelenzen te wachten tot er bijzondere typen toestellen langskomen, soms al heel vroeg in de ochtend.
‘Hoge verwachtingen Omgevingsraad’
Het gesprek aan blijven gaan over de lusten en de lasten van Schiphol, daar draait het voor mij om bij de Omgevingsraad Schiphol. Ik hecht daar aan. De afgelopen jaren is er veel ervaring opgedaan in de Alderstafel en de Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS), nu is het tijd om dat te formaliseren. Het zou mooi zijn als zowel de lusten als de lasten straks een plek krijgen in de Omgevingsraad.
Het zwaartepunt lag de afgelopen jaren vooral op hinderbeperking. Dat moeten we niet bagatelliseren en vooral blijven agenderen, maar de luchthaven brengt ook veel lusten met zich mee. Het is een belangrijke asset van deze regio, waardoor in de Haarlemmermeer veel economische groei en werkgelegenheid is gerealiseerd. Ik hoop dat we de samenwerking op basis van consensus kunnen continueren. De afgelopen jaren heeft dat ons veel gebracht, hetgeen een compliment is aan alle partijen. Het is goed om dit door te zetten in de Omgevingsraad.
‘Volgende nieuwsbrief’
Wie ik in de volgende nieuwsbrief aan het woord wil laten? Dat vond ik best een lastige vraag. Als iemand veel weet van de Omgevingsraad dan zijn het de mensen van het secretariaat van de huidige CROS en Alderstafel. Dus ik zou graag willen weten hoe het secretariaat en de kwartiermaker terugkijken op de afgelopen jaren en wat de verwachtingen en wensen zijn voor de Omgevingsraad.