Vanaf maandag 26 januari 2015 wordt de eerste vaste naderingsroute (VNR) in gebruik genomen. Vanaf het verzamelpunt boven de Noordoostpolder voor de aanvoer van landende vliegtuigen, ARTIP, kunnen landende vliegtuigen naar de Aalsmeerbaan (36R) worden geleid. De ingebruikname van de VNR is onderdeel van het alternatief pakket voor CDA’s dat is afgesproken aan de Alderstafel van december 2012.
Na uitgebreid onderzoek is het dagelijks gebruik van deze route vastgesteld voor een korte periode tijdens de landingspiek aan het begin van de middag (tussen circa 13.00 en 13.40 uur). Daarnaast gelden nog een aantal voorwaarden voor het gebruik van de VNR 36R:
• behalve de Aalsmeerbaan (36R) is ook de Kaagbaan (06) in gebruik om te landen en er is voldaan aan de gebruikelijke voorwaarden voor inzet van deze banen (de Aalsmeerbaan wordt hier dus niet extra voor ingezet);
• het Instrument Landing System voor de Aalsmeerbaan (36R) is beschikbaar;
• het verkeersaanbod via ARTIP overschrijdt de beschikbare capaciteit van de VNR 36R niet; en
• de weersomstandigheden zijn acceptabel (geen buien op of langs de VNR).
Wordt niet (meer) voldaan aan een van bovenstaande voorwaarden, dan moet het gebruik van de VNR 36R worden beëindigd.
De VNR 36R zou oorspronkelijk in juni 2014 in gebruik worden genomen. Voorafgaand aan de invoering bleek dat de VNR 36R niet in alle databases van de vliegtuigen op dezelfde wijze te kunnen worden gecodeerd. Daarnaast bleek in de zomerdienstregeling geen ruimte om binnen de geldende afspraken over het baangebruik de VNR 36R te kunnen vliegen.