Met het langer donker zijn in de ochtenduren, gecombineerd met weersomstandigheden en aanbod van verkeer op Schiphol, kan het noodzakelijk zijn dat vliegtuigen voor het starten in de vroege ochtend gebruik moeten maken van de Aalsmeerbaan (tussen 06.30 uur en 07.00 uur) in plaats van de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is na een periode van onderhoud vanaf 1 oktober weer in gebruik. Bij zuidenwind worden de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan ingezet als startbanen.
Goed zicht en daglicht
In principe heeft de Kaagbaan als startbaan de voorkeur boven de Aalsmeerbaan , omdat deze minder geluidsoverlast veroorzaakt. Echter, tijdens drukke perioden kan de Kaagbaan, in combinatie met de Zwanenburgbaan als landingsbaan, alleen ingezet worden bij goed zicht en daglicht. Vanwege de convergerende ligging van beide banen (ze kruisen elkaar in het verlengde) garandeert de torenverkeersleider voldoende afstand tussen een start vanaf de Kaagbaan met een eventuele doorstart van een landend vliegtuig op de Zwanenburgbaan. Hiervoor is tijdens drukke perioden goed zicht en daglicht nodig. Daarom komt het in de winter geregeld voor dat de luchtverkeersleiding ’s ochtends de Aalsmeerbaan inzet als startbaan in plaats van de Kaagbaan.