Het Luchthavenverkeersbesluit is gewijzigd en gepubliceerd in de Staatscourant, zodat de nachtelijke vertrek- en naderingsprocedures voor vliegtuigen op Schiphol definitief een half uur vroeger op de avond (vanaf 22:30) toegepast kunnen worden. Uit het experiment met deze maatregel is gebleken dat het vervroegen van het nachtregime zorgt voor minder hinder voor omwonenden terwijl op Schiphol in de avond evenveel vluchten kunnen blijven starten en landen.
Op Schiphol wordt vliegverkeer in de nacht (tussen 23.00 en 6.00 uur) op een andere manier van en naar de luchthaven geleid dan overdag. De luchtverkeersleiding kan sinds de start van het experiment in 2013 al een half uur vroeger, vanaf 22.30 uur, gebruik maken van deze nachtprocedures. Dit gebeurt als het actuele verkeersaanbod en andere operationele omstandigheden dat toelaten. Er worden vaste routes toegepast, vliegtuigen naderen de luchthaven in dat geval op grotere hoogte en waar mogelijk via glijvluchtlandingen (CDA’s). Doordat de motoren hierbij minder vermogen hoeven te leveren en de vliegtuigen hoger vliegen zorgt dit voor minder geluid in de omgeving van de luchthaven.
De ontwerpwijziging van het Luchthavenverkeersbesluit en de onderliggende documenten lagen van 24 september 2015 t/m 22 oktober 2015 ter inzage op het kantoor van de Omgevingsraad Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De ministeriële regeling treedt op 1 november 2015 in werking.