Op maandag 16 november 2015 vond het jaarlijkse congres van de Dutch Aviation Group (DAG) plaats in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk. Thema van het congres was De Nederlandse Luchtvaartagenda.
Dit thema werd zowel vanuit een wereldwijd, Europees als nationaal perspectief benaderd. Sprekers namens Skyteam, namens de Association of European Airlines en namens het Ministerie van Infrastructuur en Milieu brachten kansen en bedreigingen voor de luchtvaart ter sprake. Kansen dankzij de wereldwijde groei van de luchtvaart en bedreigingen als gevolg van een aantal zorgwekkende ontwikkelingen in Europa zoals de gevolgen van de financiële crisis en terreurdreiging.
Het aanstaande Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie zal worden gebruikt om het belang van een Single European Sky opnieuw te benadrukken evenals de noodzaak tot een vermindering van de regeldruk.
In het tweede deel van het congres kwamen achtereenvolgens Pieter Elbers (KLM), Jos Nijhuis (Amsterdam Airport Schiphol) en Paul Riemens aan het woord. Pieter Elbers benadrukte de inspanningen van KLM om kostenreducties te realiseren en tegelijkertijd te investeren in alle bedrijfsonderdelen om de kwaliteit en service te vergroten. Vervolgens gaf Jos Nijhuis een overzicht van de activiteiten van Schiphol, het Masterplan Schiphol, vliegveld Lelystad maar ook de afspraken ten aanzien van hinderbeperking en leefomgeving via de Omgevingsraad Schiphol.
Paul Riemens, als laatste spreker, maakte zijn zorgen kenbaar over de positie van de mainport Schiphol. Hij deed een oproep om met elkaar een duidelijke keuze te maken, wil Nederland dat Schiphol een belangrijke mainport blijft dan vergt dat een serieuze aanpak om het bijbehorende vestigingsklimaat en de gewenste bijdrage aan het bruto nationaal product te realiseren.
Na een korte vragenronde werd het congres afgesloten met een netwerkborrel voor alle aanwezigen.