Eindhoven Airport mag met 15.000 extra vliegtuigbewegingen groeien tot 43.000 vluchten. Dit advies heeft Hans Alders na overleg aan de Alderstafel Eindhoven vandaag aan het kabinet uitgebracht. De Tafel heeft de eerste fase (2010-2015) van ontwikkeling van de luchthaven met 10.000 extra vliegtuigbewegingen geëvalueerd. Die evaluatie stelt vast dat Eindhoven Airport de in 2010 gemaakte afspraken over hinderbeperking, het bestemmingenpakket en duurzaamheid tijdig is nagekomen. Daarmee ontstaat ruimte voor de eerder afgesproken tweede fase.
De luchthaven krijgt in deze tweede fase geen vrij baan van de regio. Om de groei te verwezenlijken mag de luchthaven niet meer dan gemiddeld vier vluchten na 23.00 uur plannen, in plaats van de maximaal acht vluchten die nu in de formele regelgeving is opgenomen. Ook voor de zondagochtend komt, behalve voor de homecarrier, een beperking op aandringen van de regio. Tevens wordt sterk ingezet op innovatie om de luchthaven in te passen in de omgeving.
Lees hier het volledige persbericht.
Download hier het advies en de bijlagen.