<- terug naar nieuws

Besluit over Balanced Approach procedure Europese Commissie

De Europese Commissie heeft vandaag haar besluit uitgebracht over de Balanced Approach procedure die het kabinet volgt om de geluidshinder rond Schiphol terug te dringen. De Europese Commissie heeft in haar besluit bevestigd dat Nederland de balanced approach-procedure goed heeft gevolgd, maar heeft wel een aantal kanttekeningen. De minister moet op deze punten reageren voordat hij de maatregelen invoert en het maximumaantal vliegbewegingen op 478.000 vaststelt. Hoewel de MRS de 15% geluidsreductie die met dit aantal wordt nagestreefd een stap in de goede richting vindt, is het onvoldoende.

De rechterlijke uitspraak van 20 maart 2024 wordt hierdoor namelijk terzijde geschoven. De rechter oordeelde dat de Staat al jarenlang onrechtmatig handelt door het stelselmatig ondergeschikt maken van de belangen van omwonenden aan economische belangen en de belangen van de (internationale) luchtvaartsector. Bovendien wordt de huidige gedoogsituatie van het overschrijden van grenswaarden voortgezet en hebben omwonenden onvoldoende rechtsbescherming. 

Besluit over Balanced Approach procedure Europese Commissie

De Europese Commissie heeft in haar besluit bevestigd dat Nederland de balanced approach-procedure goed heeft gevolgd, maar heeft wel een aantal kanttekeningen. De maatregelen omvatten het terugbrengen van het jaarlijkse gedoogde maximumaantal vluchten van 500.000 naar 478.000 en het terugbrengen van het aantal nachtvluchten van 32.000 naar 27.000. De Europese Commissie heeft onder andere beoordeeld of de maatregelen kosteneffectief, niet-discriminerend en evenredig zijn. De Europese Commissie heeft Nederland gevraagd uit te leggen waarom de plannen alleen betrekking hebben op de commerciële luchtvaart, en niet de algemene luchtvaart, zoals privéjets, medische vluchten en zakenreizen, ondanks hun bijdrage aan de geluidsoverlast. Ook worden vraagtekens gezet bij het niet meenemen van de van autonome vlootvernieuwing in de berekeningen, en de overwogen operationele maatregelen.

Vervolgproces binnen Ministerie I en W

De volgende stap in het proces is het vastleggen van de maatregelen in wet- en regelgeving. Het maatregelenpakket wordt in november 2025 ingevoerd. Voor het aanpassen van het aantal vliegtuigbewegingen werkt het kabinet aan een beperkte, versnelde wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit. Hiervoor loopt op dit moment een zienswijze procedure.

De MRS heeft om een nadere toelichting op het besluit van de Europese Commissie door het Ministerie van I en W gevraagd en neemt dit mee in het advies dat in voorbereiding is over het versnelde Luchthavenverkeerbesluit.  De MRS wil graag weten hoe de minister van IenW aan dit besluit gevolg gaat geven en gaat hierover graag het gesprek met hem aan.

Maatschappelijkeraad Schiphol plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Maatschappelijkeraad Schiphol ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video’s), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.