Op 13 en 14 november vond de zevende European Aviation Conference plaats in Dublin.
Tijdens het tweedaagse congres werd er door meerdere academici en experts gesproken over de effecten van de dertig jaar geleden door de EU ingevoerde liberalisatie in de luchtvaart en de toekomst van de industrie als gevolg van technologische ontwikkelingen, nieuw beleid en een veranderende markt.
Het congres begon met een lezing door professor Nawal Taneja, voorzitter van de afdeling Luchtvaart en de afdeling Luchtvaarttechniek bij Ohio State University. Hij sprak over de invloed van technologie, regelgevend beleid en “nieuwe spelers” op de luchtvaart. Op basis van deze openingslezing is er gedurende twee dagen gediscussieerd over de toekomst van de luchtvaartindustrie.
Hierbij werd door de directeur DG Mobiliteit en Vervoer van de Europese Unie aangegeven dat er in 2018 een evaluatie zal plaatsvinden over het huidige beleid over eigenaarschap van luchthavens en luchtvaartmaatschappijen (privaat versus publiek) en de regels voor eerlijke competitie binnen de industrie.
In meerdere paneldiscussies is gesproken over de internationale ontwikkelingen ten aanzien van hubs, Full Service Carriers en Low Cost Carriers. Ook is gesproken over de positie van luchtverkeersleidingsorganisatie met aandacht voor het thema liberalisatie en internationale samenwerking. Daarbij is ook verwezen naar het Europese CompAIR-project, dit project kijkt naar de mogelijke effecten van de introductie van competitie in de luchtverkeersleidingsector. Meer informatie hierover is te vinden op http://www.compair-project.eu/.
Tot slot is de slotallocatie ter sprake gekomen. Tijdens de lezing over dit onderwerp werd gesteld dat ICAO in 2019 een strategic review zal doen over de huidige slotallocatie. Daarbij zal ook gekeken worden naar de mogelijkheid om slots te veilen in plaats van te verdelen, om zo de marktwerking te stimuleren. Verder werd er in de lezing verteld dat er op het Massachusetts Institute of Technology (MIT) wordt gewerkt aan een model om de huidige slotallocatie te optimaliseren, waarmee ervoor gezorgd kan worden dat de slottijden beter aansluiten op de aanvraag van de luchtvaartmaatschappijen.
Voor meer informatie over de European Aviation Conference zie: www.eac-conference.com