In 2023 is er door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een overschrijding geconstateerd van de geluidsnormen die gelden rond de luchthaven Schiphol, zie bericht. De overschrijding wordt verklaard door het voorgeschreven baangebruik op de luchthaven. In dat geval mag de ILT niet tot handhaving overgaan in opdracht van de minister. De MRS vindt het belangrijk dat hier snel verandering in komt ter bescherming van de omwonenden van Schiphol.
De wettelijke geluidsnorm die geldt in Uithoorn is in 2023 met 19% overschreden door de luchtvaartsector. Dat betekent dat de bewoners daar zijn blootgesteld aan een te hoge geluidsbelasting door vliegtuigen. De ILT heeft onderzoek gedaan naar de oorzaak van de overschrijding. De conclusie van de inspectie is dat het ligt aan het voorgeschreven baangebruik op Schiphol. De minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft de inspectie echter de opdracht gegeven om overschrijdingen als gevolg van het voorgeschreven baangebruik te gedogen. Deze situatie bestaat al sinds 2015.
De ILT heeft naar aanleiding van het vandaag gepubliceerde onderzoek het signaal gegeven dat de huidige werkwijze onwenselijk is, omdat het lokaal geen enkele bescherming biedt voor omwonenden. Om effectief te zijn, is het voor de ILT als toezichthouder bovendien belangrijk om over een passend handhavingsinstrumentarium te beschikken.
De MRS is het daar volmondig mee eens. Om burgers te kunnen beschermen tegen een hoge geluidsbelasting zou de gedoogopdracht aan de ILT ingetrokken moeten worden. De MRS roept de nieuwe minister van IenW, Barry Madlener (PVV), op een einde te maken aan dit jarenlange gedoogbeleid waarbij omwonenden blootgesteld worden aan te hoge geluidsbelasting met alle gevolgen voor hun gezondheid. De overheid hoort de luchtvaartsector aan te spreken op overschrijdingen en normerend op te treden.