<- terug naar nieuws

Impactanalyse laat zien: nachtsluiting Schiphol verbetert volksgezondheid

Op 28 januari 2025 werd de impactanalyse nachtmaatregelen Schiphol gepubliceerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hieruit blijkt dat nachtvluchten op Schiphol zorgen voor overlast en slaapverstoring in de omgeving van de luchthaven. Dat heeft een negatief effect op de leefbaarheid, gezondheid, cognitieve prestaties en productiviteit. De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) is daarom voorstander van een nachtsluiting van 23:00-07:00u.

Er is substantieel bewijs dat slaapverstoring door geluidshinder negatieve effecten kan hebben op de gezondheid van mensen. Slaapverstoring kan leiden tot chronische vermoeidheid, verslechterde cognitieve prestaties en het gebruik van slaapmedicatie. Ook wordt slaapverstoring gerelateerd aan onder meer hartklachten, hoge bloeddruk, depressiviteit, verhoogde prikkelbaarheid, stress en hoofdpijn. Deze klachten kunnen druk uitoefenen op persoonlijke relaties en op arbeidsproductiviteit, waardoor ze ook een economisch effect kunnen hebben.

Voor de gezondheid van mensen is het van belang dat men minstens zeven, idealiter acht uur kan slapen, ongestoord door vliegtuiglawaai. In een onderzoek van de GGD Kennemerland gaven omwonenden van Schiphol aan in totaal rond de zes uur per nacht te slapen. In de nabijheid van de Polderbaan en de Kaagbaan, die vaak ’s nachts gebruikt worden, slapen mensen minder lang dan rond de andere banen.

Slaapverstoring is het ernstigst in de randuren van de nacht, als mensen niet in slaap kunnen komen of juist vroeg wakker worden door geluidsoverlast. De resultaten van de impactanalyse laten zien dat er aan de randuren van de nacht meer gevlogen gaat worden bij een nachtsluiting op Schiphol. De MRS vindt daarom een aanvullende exploitatiebeperking noodzakelijk die voorkomt dat er vluchten worden verschoven naar de randuren van de nacht.

Verlaging van het jaarlijkse maximum aantal vluchten op Schiphol met hetzelfde aantal als het aantal verminderde nachtvluchten is ook nodig om toename van hinder overdag tegen te gaan. Dat heeft te maken met de wijze waarop het baangebruik op Schiphol is geregeld. Bij een ongewijzigd maximum aantal vluchten wordt er vaker van de zogenaamde secundaire banen gebruik gemaakt. Er wonen veel mensen in de gebieden rondom de secundaire banen.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat wil de resultaten uit de impactanalyse betrekken bij de lopende balanced approach-procedure, maar pas vanaf november 2026. De MRS roept de Tweede Kamer op om hier eerder werk van te maken. De MRS stelt voor dat er een nieuwe (extra) balanced approach-procedure wordt gestart met als geluidsdoel nul gehinderden in de nacht.

Maatschappelijkeraad Schiphol plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Maatschappelijkeraad Schiphol ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video’s), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.