Op 28 oktober 2015 vond op uitnodiging van de Schiphol Group de Informatiesessie over de planning van het baanonderhoud 2016 plaats bij de Omgevingsraad Schiphol. Tijdens deze sessie hebben drie vertegenwoordigers van Schiphol een toelichting geven op de planning van de werkzaamheden die in 2016 uitgevoerd zullen worden aan het stelsel van start- en landingsbanen en rijbanen op Schiphol.
Allereerst gaf Edwin van Calck een toelichting op de totstandkoming van de beschikbaarheidsplanning en alle factoren die daarbij komen kijken, zoals de omgeving, veiligheid, capaciteit, de gebruiksvoorschriften uit de Aldersakkoorden, de kosten, het weer en de techniek. Daarnaast gaf hij een korte terugblik op het onderhoud dat in 2015 is uitgevoerd. Zijn presentatie vind u hier.
Vervolgens gaf Gerard van Stijn een toelichting op de verschillen tussen groot, regulier en normaal onderhoud en wat deze verschillende soorten onderhoud betekenen voor de beschikbaarheid van de banen. Hierbij heeft hij het onderhoudsplan voor 2016 getoond. Klik hier voor zijn presentatie.
Tot slot gaf Arie Groeneveld een presentatie over het ALCMS-project, ofwel het Airfield Lighting Control and Monitoring project, dat zich richt op het gecomputeriseerde (besturings)systeem waarmee de verkeersleiders van LVNL en de operationele diensten van Schiphol Group de lichtinstallaties op en rond de start- en landingsbanen en de taxibanen kunnen bedienen én bewaken. Het huidige systeem heeft medio 2016 vanwege technische redenen haar finale levensduur bereikt en wordt dus vervangen middels het ALCMS-project. U vindt hier zijn presentatie.
De aanwezige belangstellenden konden al hun vragen stellen over baanonderhoud. De ontvangen informatie werd zeer gewaardeerd.