Op 12 en 13 november jl. organiseerde het Forum Flughafen und Region in Frankfurt de ´International Conference on Active Noise Abatement´. De conferentie was geheel gewijd aan de vijfjarige NORAH-studie, ‘Noise Related Annoyance, Cognition and Health’, over de relatie tussen geluid van weg-, trein- en vliegverkeer en gezondheid. Het Omgevingshuis van luchthaven Frankfurt was opdrachtgever van de studie.
De studie kent vijf subcategorieën waarin de invloed van geluid onderzocht is op:
1. De kwaliteit van leven
Dit onderzoek heeft uitgewezen dat de inwoners rondom de luchthaven Frankfurt zich meer gehinderd voelden bij dezelfde geluidbelasting. Na de opening van de noord/west-baan in 2011 piekte de hinderbeleving. In 2013 was de hinderbeleving gedaald, maar bleef het niveau boven dat van vóór 2011. Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat vliegverkeer bij dezelfde geluidbelasting als meer hinderlijk wordt ervaren dan weg- en treinverkeer.
2. Gezondheidsrisico’s
De studie toonde aan dat er een relatie is tussen alle drie de soorten verkeer en de kans op een hartaanval, beroerte, hartfalen en depressie. De onderzoeksresultaten waren echter niet consistent, waardoor het niet mogelijk was om tot concrete conclusies of aanbevelingen te komen.
3. Slaap
Voor de slaapstudie waren 200 proefpersonen beschikbaar, waarvan een aantal aan alle drie de testperioden (zomers van 2011, 2012 en 2013) hebben deelgenomen. In 2011 is een ‘nachtrustperiode’ ingevoerd waarbij geen geplande vluchten plaatsvinden tussen 23:00 en 05:00 uur. Op Frankfurt vinden tussen 22:00 en 06:00 uur gemiddeld 133 vliegtuigbewegingen plaats per nacht. Ter vergelijking; op Schiphol vinden tussen 23:00 en 07:00 uur bij 32.000 vliegtuigbewegingen gemiddeld 87 vliegtuigbewegingen plaats. Sinds de invoering van de nachtrustperiode worden mensen dicht bij de luchthaven ’s nachts minder vaak wakker. Personen met een kritische houding tegenover vliegverkeer sliepen in het algemeen minder goed dan personen met een positieve houding.
4. Bloeddruk
Voor zowel geluid van vliegverkeer, als voor geluid van weg- en treinverkeer, is geen statistisch bewijs gevonden voor de hypothese dat deze geluidbronnen een verhogende werking hebben op de bloeddruk.
5. Kinderen
Aan dit deelonderzoek namen 29 scholen, 1.243 kinderen, 1.185 ouders en 85 leraren deel. Kinderen op basisscholen kunnen tot een maand achterstand oplopen in leesvaardigheden bij een toename van 10 dB(A). Hiervan kon niet met zekerheid worden gezegd of de achterstand permanent was, eventueel kon worden ingehaald of zou verergeren met de tijd. Het welzijn van de kinderen nabij de luchthaven was over het algemeen hoog.
Meer informatie over de conferentie en de films van de presentaties vindt u op:
http://icana.umwelthaus.org/en/icana-archiv-2015/conference-overview
Meer informatie (in het Engels) over de NORAH-studie vindt u op:
http://www.laermstudie.de/en/knowledge/norah-knowledge/