<- terug naar nieuws

Inzet Aalsmeerbaan in de ochtend

Met het langer donker zijn in de ochtenduren, gecombineerd met weersomstandigheden en aanbod van verkeer op Schiphol, kan het noodzakelijk zijn dat vliegtuigen voor het starten in de vroege ochtend gebruik moeten maken van de Aalsmeerbaan (tussen 06.30 uur en 07.00 uur) in plaats van de Kaagbaan. De Aalsmeerbaan is na een periode van onderhoud vanaf 1 oktober weer in gebruik. Bij zuidenwind worden de Aalsmeerbaan en de Kaagbaan ingezet als startbanen.

Goed zicht en daglicht

In principe heeft de Kaagbaan als startbaan de voorkeur boven de Aalsmeerbaan , omdat deze minder geluidsoverlast veroorzaakt. Echter, tijdens drukke perioden kan de Kaagbaan, in combinatie met de Zwanenburgbaan als landingsbaan, alleen ingezet worden bij goed zicht en daglicht. Vanwege de convergerende ligging van beide banen (ze kruisen elkaar in het verlengde) garandeert de torenverkeersleider voldoende afstand tussen een start vanaf de Kaagbaan met een eventuele doorstart van een landend vliegtuig op de Zwanenburgbaan. Hiervoor is tijdens drukke perioden goed zicht en daglicht nodig. Daarom komt het in de winter geregeld voor dat de luchtverkeersleiding ’s ochtends de Aalsmeerbaan inzet als startbaan in plaats van de Kaagbaan.

Maatschappelijkeraad Schiphol plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Maatschappelijkeraad Schiphol ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video’s), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.