Acht jongeren bezochten het kantoor van de MRS afgelopen week. Ze kwamen vanuit diverse politieke achtergronden, waaronder Partij van de Arbeid en de ChristenUnie, en er waren ook enkele individuele geïnteresseerde jongeren bij. Deze jongeren waren uitgenodigd door de Jongeren Milieuraad om mee te praten en te denken over een leefbare omgeving rond Schiphol.
Slaapverstoring
Eén van de jongeren, die in Amsterdam nabij het Olympisch Stadion woont, deelde haar ervaringen over slaapverstoring door vliegtuiggeluiden. “Ik word regelmatig wakker van de vliegtuigen en kan dan niet meer in slaap vallen. Heel vroeg in de ochtend ben ik het inmiddels wel gewend, maar in de zomer is het erger”. Een andere jongere vertelde: “Op het Victorieplein in Amsterdam hoor ik soms binnen een uur heel veel vliegtuigen.”
Kritische geluiden
Een jongerenvertegenwoordiger van GroenLinks/PvdA sprak zich uit over het stoppen met korte vluchten naar bestemmingen zoals Parijs en Brussel. Hij was kritisch op pleziervluchten en privévliegtuigen, waarbij hij opmerkte dat kleine privéjets zich minder aan de regels houden. Een jongerenvertegenwoordiger van de ChristenUnie stelde: “Schiphol wil winst maken, dus ze zijn afhankelijk van aandeelhouders. Het is logisch dat Schiphol niet wil krimpen, maar dat de luchtvaart wil groeien”.
Een andere jongere was benieuwd naar: “Waar is het maximum aantal vluchten van Schiphol eigenlijk op gebaseerd? De grens van 500.000 vluchten per jaar is een resultaat van een onderhandeling uit 2008 en niet gebaseerd op geluid of stikstof. Waarom worden die normen niet gehandhaafd en overschreden?” Maarten de Lange legde uit dat Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) zich niet langer kan verantwoorden voor de handhaving. “Het lijkt erop dat er anticiperend wordt gehandhaafd, terwijl de aankondiging van de Luchtvaartnota (LVB) nooit is aangenomen.”
Verschillende politieke perspectieven
De vertegenwoordiger van de ChristenUnie, pleitte voor een limiet van 300.000 vluchten per jaar en benadrukte de noodzaak van vliegbelasting en internationale regelgeving. Er werd ook gediscussieerd over het achtpuntenplan van Schiphol en de perceptie dat Schiphol zich vaak tegen de wensen van MRS verzet.
Toekomstvisie en betrokkenheid
De jongeren benadrukten het belang van gezondheid als een centraal thema en suggereerden enquêtes op scholen om jongeren meer te betrekken. Ze spraken over de noodzaak om meer partners te zoeken en samen te werken met onderzoeksbureaus en wetenschappers om de positie van MRS te versterken. Ook werd geopperd om meldingen te kunnen doen en te zien welke gezondheidsrisico’s er verbonden zijn aan verschillende woonadressen via een ‘omgevingshuis’ platform.
Conclusie
De jongerenvertegenwoordigers vinden het belangrijk om door te gaan met hun inspanningen voor een goede leefomgeving. Ze benadrukten dat MRS zich moet richten op media-aandacht en politieke beïnvloeding, waarbij feiten en argumenten centraal moeten staan. Het betrekken van jongeren en het samenwerken met diverse partners werd gezien als cruciaal voor het verbeteren van de leefomgeving rond Schiphol.