Met de aankondiging van minister Madlener dat Schiphol vanaf 2028 weer mag groeien, worden de belangen van de omwonenden wederom ondergeschikt gemaakt aan die van de luchtvaartsector en wordt het vertrouwen in de overheid opnieuw geschaad. Waar eerder werd gesproken over krimp van het vliegverkeer en vermindering van hinder, lijkt nu het tegenovergestelde te gebeuren. Onder het mom van ‘stillere vliegtuigen’ wordt groei mogelijk gemaakt — met méér overlast voor omwonenden als gevolg.
Groei vermomd als krimp
Volgens de minister wordt het geluidsdoel van 15% minder ernstig gehinderden behaald door het instellen van een plafond van 478.000 vluchten per jaar. Maar in 2024 telde Schiphol al 474.000 vliegbewegingen. In de praktijk betekent dit dus een groei van 4.000 vluchten.Voor duizenden omwonenden betekent dit dat de hinder niet vermindert, maar juist toeneemt.
‘Stillere’ vliegtuigen: schijnoplossing voor omwonenden
De minister stelt dat verdere vlootvernieuwing tot een lagere gemiddelde geluidsbelasting leidt, en dat deze winst deels kan worden ingezet voor groei. Maar voor mensen op de grond is die ‘geluidswinst’ nauwelijks hoorbaar. Een afname van 1 tot 2 decibel is voor het menselijk oor nauwelijks waarneembaar. Toch wordt deze ‘geluidswinst’ gebruikt als legitimatie voor een hoger aantal vluchten. Een pijnlijke paradox: stillere vliegtuigen maken méér lawaai mogelijk.
Belangrijke beschermende afspraak geschrapt
Opvallend is ook dat de minister de passage “bovenop de autonome ontwikkeling” uit zowel het maatregelenpakket als het Actieplan Omgevingslawaai wil schrappen. Dit betekent dat volgens de minister de vlootvernieuwing van de luchtvaartsector voldoende zou moeten zijn om de laatste 5% geluidsdoel te behalen. Volgens de MRS was de ‘passage’ juist bedoeld als extra bescherming voor de omgeving, met als doel daadwerkelijk 20% minder ernstig gehinderden. Het verwijderen hiervan, zonder enige consultatie met omwonenden, ondermijnt het principe van effectieve hinderbeperking en bevestigt dat omwonenden opnieuw het sluitstuk vormen in het luchtvaartbeleid.
Standpunt MRS: bescherm de leefomgeving écht
De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) steunt de toevoeging van een maximumaantal vluchten aan het Luchthavenverkeerbesluit (LVB) als een middel om de leefomgeving beter te beschermen. Maar het voorgestelde maximum van 478.000 vluchten is niet gebaseerd op een transparante belangenafweging. Daarmee ontbreekt de noodzakelijke ‘fair balance’ zoals vereist onder het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM).
In ons recente advies van 31 maart 2025 maken we duidelijk waarom het huidige voorstel onvoldoende recht doet aan de belangen van omwonenden.
Lees het volledige advies hier:
Advies MRS – 31 maart 2025
