In het hoofdlijnenakkoord van de vier coalitiepartijen moet de komende jaren voor wat betreft de luchtvaart de inzet gericht zijn op het op orde brengen van de rechtsbescherming van omwonenden (geluidhinder), met behoud van de netwerkkwaliteit van Schiphol. Zo is op langere termijn doorgroei mogelijk met stillere en schonere vliegtuigen. Het is belangrijk dat de coalitiepartijen erkennen dat de rechtsbescherming van omwonenden moet worden gewaarborgd. De MRS benadrukt echter wel dat de acties daarbij voornamelijk gericht moeten zijn op minder geluidshinder. Doorgroei van Schiphol is geen gewenste situatie, gezien het feit dat zogenaamde ‘stillere’ vliegtuigen niet bijdragen aan de vermindering van de ervaren geluidshinder.
Herstel balans van publieke belangen
In de afgelopen decennia werd het belang van de economie altijd zwaarder gewogen dan dat van de omwonenden. Onder de huidige handhavingsnormen is de operatie op Schiphol op dit moment illegaal en worden overschrijdingen gedoogd. De Staat is in maart dit jaar geboden door de rechtbank in Den Haag om dit binnen twaalf maanden opgelost te hebben. Het toekomstige beleid rond Schiphol moet gericht worden op het bieden van rechtsbescherming aan omwonenden en het herstellen van de balans van publieke belang. Daarbij staat minder hinder voor de omwonenden van Schiphol voorop. Voor de MRS is de volgorde duidelijk: eerst moet de geluidhinder voor de omgeving verminderen en de rechtsbescherming op orde zijn.
Met minder vluchten ook goede netwerkkwaliteit
In het hoofdlijnenakkoord stelt de coalitie dat de netwerkkwaliteit van Schiphol behouden moet blijven. Hierbij benadrukt de MRS dat de netwerkkwaliteit van Schiphol niet ten koste kan gaan van de belangen van de omwonenden Onderzoek toont tevens aan dat een half miljoen vluchten per jaar hiervoor niet noodzakelijk zijn. Krimp tast de netwerkkwaliteit niet aan.
‘Stillere’ vluchten zorgen niet voor minder geluidshinder
In het hoofdlijnenakkoord stelt de coalitie dat op langere termijn doorgroei mogelijk moet zijn, met stillere en schonere vliegtuigen. De MRS is teleurgesteld dat de coalitiepartijen het mantra van de luchtvaartsector namelijk : het investeren in innovatie voor ‘stillere’ vliegtuigen heeft overgenomen. Uit onderzoek blijkt dat de zogenaamde ‘stillere’ vliegtuigen niet bijdragen aan de vermindering van de ervaren geluidshinder. Tevens is de term ‘schonere’ vliegtuigen misleidend. Ook al wordt in de toekomst een paar procent biobrandstof bijgemengd, de uitstoot van vliegverkeer blijft ernstig bijdragen aan klimaatverandering. Doorgroei van Schiphol op de langere termijn is dan ook geen gewenste situatie.
Gesprek met de coalitiepartijen
MRS nodigt de coalitiepartijen graag uit voor een gesprek om met de omwonenden over dit onderwerp van gedachten te wisselen.