<- terug naar nieuws

MRS wil einde aan gedogen van overtreding  geluidsnormen Schiphol  

De MRS heeft op 28 augustus 2023 geadviseerd dat de herziene ‘tijdelijke regeling preferentieel baangebruik’ van minister Harbers per saldo een gunstig effect kan hebben op de hinderbeleving van omwonenden. Het advies van de Raad maakt de weg vrij voor de minister om de regeling vast te stellen en per 31 maart 2024 in werking te laten treden. Hiermee kan er een einde komen aan het ‘anticiperend handhaven’, ofwel het gedogen van de overtreding van de geluidsnormen uit het Luchthavenverkeersbesluit 2008.

De tijdelijke regeling geeft de spelregels voor ‘strikt preferentieel baangebruik’ op Schiphol tijdelijk een wettelijke basis. Tevens worden er vervangende grenswaarden voor geluid vastgesteld op 35 handhavingspunten (en 25 voor de nacht). De MRS heeft in het advies kritiek geuit op de nieuwe grenswaarden, die voor sommige gebieden omhoog gaan. Dit betekent een tijdelijke vermindering van de rechtsbescherming die betreffende omwonenden nu wettelijk hebben volgens de LBV 2008. Zij ziet in het experiment evenwel een mogelijkheid om een nieuw systeem op te zetten dat omwonenden beschermt tegen geluidshinder en slaapverstoring. De capaciteit van Schiphol wordt door de regeling beperkt tot 460.000 vluchten, hetgeen omwonenden per saldo een (bescheiden) vermindering van overlast kan opleveren. De MRS rekent er op dat de minister voor het seizoen 2024/25 inzet op een verdere vermindering van het aantal vluchten tot 440.000. Voor het MKB regio Amsterdam is het beperken van het aantal vluchten geen doel op zich; de effecten op geluid, gezondheid en economie moeten in de aanpak centraal staan.

De MRS roept de Tweede Kamer op om de regeling in september niet controversieel te verklaren en de minister in staat te stellen om de huidige gedoogsituatie te beëindigen. Daarnaast zou ook de notificatie bij de Europese Commissie in het kader van de Balanced Approach-procedure doorgang moeten vinden, zodat een nieuw kabinet op tijd een besluit kan nemen over een plafond van 440.000 vluchten voor het seizoen 2024/25.

In deze brief vind je het advies van de MRS inzake de herziene ’tijdelijke regeling preferentieel baangebruik’.

Maatschappelijkeraad Schiphol plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Maatschappelijkeraad Schiphol ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video’s), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.