<- terug naar nieuws

Parool: Ondanks beloftes aan de omgeving kiezen Schiphol en minister weer voor extra herrie in de zomer

Schiphol beloofde om groot onderhoud aan landingsbanen vanwege de hinder die dat oplevert altijd in de wintermaanden te doen. Om vervolgens zowel in 2024 als dit jaar het werk hartje zomer te plannen. Het kabinet, dat vorig jaar liet weten geen onderhoudsoverlast meer te tolereren, wil daar toestemming voor geven.

‘Vermijd groot baanonderhoud in de mei- en zomervakantie.’ Die belofte doet Schiphol in november 2023 in haar baanonderhoudsprogramma. Het is een gebaar aan de omgeving. Groot onderhoud aan landingsbanen levert immers extra geluidshinder op rond andere banen, die lente en zomer intensief gebruikt worden. Toch is dat wat komende zomer dreigt te gebeuren. Zondag loopt de inspraak af waarbij iedereen kan reageren op plannen van het kabinet om Schiphol 141 dagen, ondanks eerdere beloften, opnieuw vrij baan te geven voor extra
vliegherrie door onderhoud aan de Buitenveldertbaan.


Luchtvaartminister Barry Madlener wil daarvoor ontheffing verlenen voor de vlieg- en geluidsregels. Een definitief besluit volgt na de raadpleging. Daartegen is geen beroep mogelijk.
De novemberbelofte stamt nog uit het verzoenend interimbewind van topman Ruud Sondag, die op wel meer vlakken de geschonden relatie met de omgeving aanhaalt. ‘We realiseren ons dat omwonenden geluidsoverlast anders ervaren dan wij berekenen,’ staat in het baanonderhoudsprogramma. ‘Daarom geven we voorrang aan de omgeving door groot onderhoud bij voorkeur uit te voeren tijdens een volledige sluiting in de winter of in ieder geval buiten de zomermaanden (juni, juli en augustus).’

Tegenslagen worden daarbij op de koop toegenomen. ‘We houden er rekening mee dat werkzaamheden dan langer kunnen duren vanwege slecht weer.’ De belofte houdt nog geen 3 maanden stand. Op 27 februari 2024 kiest een werkgroep van Schiphol, Luchtverkeersleiding en luchtvaartmaatschappijen ervoor het werk aan de Buitenveldertbaan toch in de zomer van
2025 te plannen.

Met Amsterdam vragen 55 andere Schipholgemeenten en vier -provincies, verenigd in overlegorgaan BRS, Madlener af te zien van toestemming om de geluidsregels te overtreden. Anders ‘fungeert de omgeving als ventiel voor een overbelast luchtvaartsysteem’, schrijft BRS-voorzitter en provinciebestuurder Esther Rommel in hun bezwaarschrift.

MRS

Ook bewonerskoepel MRS adviseert Madlener geen vrijstelling te verlenen voor vlieg- en geluidsregels bij onderhoud. ‘MRS vindt dat de gevolgen van baanonderhoud niet op omwonenden mogen worden afgeschoven’ aldus MRS-voorzitter Khadija Arib. In het vervolg moet de luchthaven maar onderhoud plannen vóór het vluchten vastlegt en mogen vlieg- en geluidsregels niet meer worden opgeschort. ‘Net als andere bedrijven moet Schiphol opereren binnen de wettelijke normen.’ De luchtvaartsector houdt zich kalm. Die was immers nauw betrokken bij het besluit voor zomeronderhoud. Ze hebben bovendien van Schiphol te horen gekregen dat er geen reductie van het vliegverkeer dreigt, mits het kabinet ontheffing verleent.

Lees het artikel verder op de website van het Parool

Maatschappelijkeraad Schiphol plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Maatschappelijkeraad Schiphol ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video’s), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.