Reizigersvereniging Rover heeft een manifest opgesteld dat Freek Bos, directeur van Rover, dinsdag heeft overhandigd aan Khadija Arib, voorzitter van de MRS. Rover pleit voor maatregelen die het gebruik van de trein op Schiphol zullen stimuleren en daarmee het vliegverkeer over korte afstanden verminderen. De MRS ondersteunt deze maatregelen.
Minder vliegen over korte afstand
Rover pleit binnen de MRS voor het fundamenteel veranderen van de belangenafweging tussen luchtvaart enerzijds en het belang van omwonenden en brede welvaart anderzijds.
Het is zowel Rover als de MRS een doorn in het oog dat er vanuit Nederland maar weinig internationale treinen rijden naar Parijs, Londen en Frankfurt. Het Manifest past in een reeks aanbevelingen van Rover om het treinverkeer vanuit Nederland naar andere landen in Europa sterk te verbeteren. Rover en de MRS zijn het hierover eens: minder vliegen en meer treinen.
Vliegen of per trein naar Brussel?
Jaarlijks worden er 2.700 vluchten uitgevoerd tussen Schiphol en Brussel. Deze dagelijkse vluchten zijn goed te vervangen door een treinreis. Beter voor de omwonenden én het klimaat én de reizigers. De reiziger staat namelijk voor nog geen 30 euro met de trein binnen 2 uur in het hartje van Brussel. Wanneer de 2700 vluchten worden geschrapt, stelt de MRS dat deze slots niet worden ingevuld met andere vluchten. Dat resulteert in een betere kwaliteit van de leefomgeving.
MRS en Rover versterken elkaar
De boodschap van Rover sluit goed aan op de eerlijke belangenafweging die aan de omvang van Schiphol moet komen te liggen. Aantrekkelijke reisalternatieven via het spoor maken luchtvaart minder noodzakelijk. En daar hoort een krimp van Schiphol bij. Het kabinet heeft weliswaar de intentie om die balans enigszins te herstellen, maar gelet op de brief aan het kabinet van vrijdag 24 mei over de balanced approach, lijkt het of de sleutel tot herstel niet in Den Haag maar ook in Europa ligt. Rover en de MRS zullen elkaar op de inhoud versterken en samen optrekken in het streven naar een beter leefklimaat rond de luchthaven.
vlnr Freek Bos, Walter Etty, Inge Kok, Khadija Arib en Maarten de Lange