Verkiezingen: Luchtvaart visie in partijprogramma’s
De MRS vindt het belangrijk dat omwonenden in aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen goed geïnformeerd zijn over de standpunten van alle politieke partijen rond de luchtvaart. Daarom biedt de MRS een objectief overzicht waarin alle partijstandpunten eenvoudig met elkaar te vergelijken zijn.
Hoe werkt dit overzicht ?
Door in dit overzicht op de tekst te klikken, opent zich een pop-up met achtergrond van het standpunt. Op de plek waar een streepje (-) staat in de tabel, heeft een partij geen standpunt vermeld in haar partijprogramma.
NSC zegt: Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren. Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.
D66 wil een grens aan hoeveel vluchten er vanaf Schiphol mogen vertrekken. Dit is onderdeel van de nieuwe regels voor Schiphol, met normen voor uitstoot, geluid, water en klimaat.
BBB wil het maximum aantal vluchten van en naar Schiphol ‘bevriezen’. Eventuele toekomstige extra vluchten op Schiphol zijn alleen mogelijk bij een toonaangevende afname van de geluidshinder en milieugebruiksruimte.
Alle vliegvelden dienen over een passende natuurvergunning te beschikken.
CDA zegt: Krimp of groei zijn geen doel op zich, maar een resultaat van de milieuruimte en gezondheidsruimte die beschikbaar is. We zorgen dat deze milieuruimte en gezondheidsruimte helder worden gedefinieerd. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.
De SP zegt: Het aantal vluchten wordt zoveel mogelijk teruggedrongen waar deze de gezondheid van omwonenden schaden, wat ook ten goede komt voor de werkdruk op vliegvelden.
Pleit JA21 voor een stabiele langetermijnvisie waarbij economische groei en technologische verduurzaming worden gecombineerd. Krimp van Schiphol en de andere luchthavens past daar niet bij.
GroenLinks-PvdA zegt: De omwonenden van Schiphol verdienen een betere gezondheid en minder overlast.
De gezondheidseffecten van Schiphol op omwonenden worden periodiek in kaart gebracht.
Wat betreft leefbaarheid moet de geluidsoverlast van Schiphol verminderen en moet de omgeving van alle door de industrie hoog belaste gebieden beschermd worden.
NSC zegt: Er moet weer evenwicht komen tussen het belang van Schiphol voor de Nederlandse economie en de overlast die omwonenden ervaren. Schiphol moet zich binnen strakke lokale normen voor geluid en luchtkwaliteit verder ontwikkelen tot een internationaal knooppunt voor trein- en luchtvaart.
Partij voor de Dieren zegt: Gezondheid van omwonenden en mensen die op of rondom luchthavens als Schiphol werken, moet centraal staan. Dat betekent dat er onderzoek komt daar de effecten van de uitstoot van de luchtvaart op de gezondheid van werknemers en omwonenden, en dat er maatregelen worden getroffen om de luchtvaartsector te dwingen die mensen versneld maximaal te beschermen tegen de schadelijke stoffen.
Gezondheidsdoelen worden wettelijk verankerd, zodat het behalen ervan niet meer vrijblijvend is.
In nieuwe luchtvaartverdragen die Nederland sluit, staan gezondheid, klimaat en veiligheid centraal, niet de groeiwensen van de luchtvaartsector.
Groen Links/ Partij van de Arbeid zegt: Er komt een nieuw normenstelsel voor geluid, gebaseerd op ervaren hinder, waar Schiphol aan moet voldoen. Schiphol staat immers niet boven de wet. Zo krijgen omwonenden, medewerkers en betrokken partijen rondom de luchthavens juridische duidelijkheid.
Wat betreft leefbaarheid moet de geluidsoverlast van Schiphol verminderen.
Er komt een geluidsplafond.
NSC zegt: We houden vast aan het doel om geluidshinder met 20% terug te dringen, door te kijken naar het aantal vluchten en een vorm van nachtsluiting.
BBB zegt: Het maximum aantal vluchten van en naar Schiphol zullen we ‘bevriezen’. Eventuele toekomstige extra vluchten op Schiphol zijn alleen mogelijk bij een toonaangevende afname van de geluidshinder en milieugebruiksruimte.
De Nederlandse luchthavens zullen luchtvaartmaatschappijen binnen de wetgeving prikkelen om moderne vliegtuigen in te zetten door middel van een bonus- malussysteem (tariefdifferentiatie) van de havengelden.
SP zegt: Geluidshinder moet worden teruggedrongen. Opties zijn stillere motoren, een leefbaarheidsfonds om woningen te isoleren tegen de geluidshinder of sancties in de binnenvliegregeling uit het NAVO-verdrag.
Partij voor de Dieren zegt: Geluidsoverlast schaadt de gezondheid en het welzijn van mens en dier. Daarom verlagen we de wettelijke geluidsnormen voor verkeer, industrie en luchtvaart. Stilte en rust worden erkend als basisvoorwaarden voor een gezonde leefomgeving.
SGP zeg: De geluidshinder voor omwonenden van Schiphol moet significant omlaag. Niet alleen door stillere vliegtuigen, maar ook door minder vluchten op bepaalde uren van de dag.
Ja 21 zegt: Oplossingen voor geluidshinder voor omwonenden moeten worden gezocht in technologische verbeteringen (zoals Continuous Descent Approaches), geluidsreducerende infrastructuur en een eerlijke compensatieregeling.
Groen Links/Partij van de Arbeid zegt: De luchtvaart moet verduurzamen. Om dat te stimuleren voeren we een CO₂-plafond en geluidsplafond in. Die dalen ieder jaar richting een klimaatneutrale luchtvaart in 2050. De hoogte van de vliegtuigbelasting wordt aangepast aan de milieu-impact van de vlucht. Daar maken we afspraken over met Europese partners.
NSC zegt: De luchtvaartsector staat voor de uitdaging om stiller en zuiniger te vliegen. We spannen ons in voor een hogere Europese ambitie m.b.t. bijmenging van duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) in 2030. We stimuleren innovaties op het gebied van elektrisch vliegen en waterstof.
BBB wil Versnelling van de verduurzaming van de luchtvaart, waarbij de door Nederland recent verhoogde vliegticketbelasting wordt ‘geoormerkt’ voor deze versnelling alsmede aan het nog verder stimuleren van (inter)nationaal reizen per trein en bus.
CDA zegt: Luchtvaart moet verduurzamen qua CO₂-uitstoot, geluid en stikstof. Te beginnen met het vastleggen van de huidige klimaatdoelen in een CO₂-plafond per luchthaven.
Partij voor de Dieren zegt:De luchtvaartsector wordt volledig meegenomen in de Nederlandse klimaatdoelen. Te starten met de snelle invoer van een wettelijk CO₂-plafond voor de luchtvaart.
Naast de CO₂-uitstoot zorgt de luchtvaart ook met andersoortige uitstoot voor extra opwarming van de Aarde. Naast CO₂ komen er uit de verbrandingsmotor van een vliegtuig ook waterdamp, stikstofoxiden, zwaveloxiden, roetdeeltjes en koolwaterstoffen vrij. Deze effecten zijn zelfs groter dan de CO₂-effecten, maar worden niet meegerekend in de totale uitstoot van de luchtvaart. We gaan de niet CO₂-gerelateerde bijdrage van de luchtvaart aan de klimaatcrisis meerekenen en aanpakken.
SGP De stikstofuitstoot van vliegtuigen die hoger vliegen dan negenhonderd meter wordt niet weg gerekend, maar meegenomen in de stikstofaanpak, zodat de luchtvaart haar evenredige bijdrage gaat leveren.
ChristenUnie zegt: Schiphol krijgt een normenkader voor uitstoot van CO₂, NOx en zeer zorgwekkende stoffen.
De stikstofproblematiek vraagt om duurzame mobiliteitsvormen. Het aantal vliegbewegingen in Nederland gaat naar beneden.
Volt zegt: De Rijksoverheid ondersteunt onderzoek naar duurzamere luchtvaart, zoals elektrisch vliegen als in IJsland of vliegen op basis van duurzame luchtvaartbrandstof, e-fuels of waterstof. Door heldere bijmengverplichtingen kan de luchtvaart sneller verduurzamen.
JA21 zegt: Schonere brandstoffen (zoals SAF), efficiënter luchtruimgebruik. elektrische en waterstofvliegtuigen en stillere vliegtuigen bieden echte oplossingen. Met tariefdifferentiatie kan het gebruik van vervuilende vliegtuigen worden ontmoedigd. Op kortere afstanden kan de trein een goed alternatief zijn, maar alleen waar het logisch en efficiënt is.
Een modern en ordelijk luchtruim is cruciaal en daarom moet het Nederlandse luchtruim worden heringericht voor kortere, directe vliegroutes en flexibel civiel en militair gebruik. Minder omvliegen leidt tot minder uitstoot en minder hinder.
D66 zegt: D66 pleit voor een nachtsluiting van Schiphol tussen 23.00 en 7.00 uur, om de overlast en de gezondheidsschade voor omwonenden van Schiphol terug te dringen.
NSC zegt: In internationaal verband pleiten we voor btw op vliegtickets, accijns op kerosine en een afstandsafhankelijke vliegbelasting voor intercontinentale vluchten.
BBB wil de opbrengsten van nationaal geïnde vliegbelasting inzetten voor verduurzaming. Er wordt onderzocht in hoeverre internationale transitpassagiers evenredig kunnen bijdragen, dat is wel zo eerlijk.
De afbouw van de accijnsvrijstelling op fossiele brandstoffen voor bepaalde sectoren (o.a. luchtvaart) zal op internationaal niveau worden besproken.
SP zegt: We voeren een kerosinebelasting in, zodat de luchtvaartsector eindelijk eerlijk bijdraagt en wordt aangespoord om te verduurzamen.
De veel-vlieger betaalt. Acht procent van de reizigers koopt maar liefst veertig procent van alle vliegtickets. Voor mensen die één keer per jaar met het vliegtuig op vakantie gaan, verandert er niets: zij betalen geen extra vliegtaks. Veel-vliegers dragen juist iets extra bij. Zo verdelen we de kosten eerlijker en maken we samen vliegen duurzamer.
Partij voor de Dieren zegt: Er komt een progressieve vliegtaks. De belasting wordt hoger naarmate je vaker en verder vliegt.
De luchtvaartsector gaat betalen voor de uitstoot. Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. De opbrengsten investeren we in duurzaam openbaar vervoer.
Forum zegt: We schaffen de vliegbelasting af, zodat vliegen betaalbaar blijft en Nederland concurrerend blijft als reis- en handelsland.
We houden vluchten binnen het Koninkrijk volledig belastingvrij, zodat vliegen binnen Nederland, maar ook verbindingen met de Cariben en tussen de eilanden betaalbaar blijven.
De SGP zet in op het meenemen van milieukosten in ticketprijzen, minder goedkope vakantievluchten die economisch weinig toegevoegde waarde hebben en minder geluidsoverlast rond Schiphol.
De vliegbelasting voor vluchten over lange afstand moet omhoog, met een terugsluis naar de sector voor ondersteuning bij verduurzaming.
Christenunie zegt: De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO₂-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.
Op vliegtuigbrandstof en -tickets moet na de benodigde verdragswijziging accijns of btw betaald worden. Ook verhogen we de vliegbelasting.
Volt zegt: De prijs van een treinreis is vaak hoger dan dezelfde reis met het vliegtuig. Dat prijsverschil komt onder andere door oneerlijke subsidies. We gaan de eerlijke prijs voor vliegtickets vragen door kerosine te belasten en douanekosten voor internationale vluchten en internationale treinen gelijk te trekken. We pleiten voor een geharmoniseerde tolheffing in de EU, zodat de prijs voor treintickets transparant is.
We verhogen de vliegbelasting en zetten in op differentiatie op basis van vluchtklasse (economy, business, first class). Tegelijkertijd onderzoeken we of een systeem op basis van daadwerkelijke CO₂- uitstoot per vlucht, zoals via de ICAO Carbon Emissions Calculator, uitvoerbaar is.
GroenLinks-PvdA zegt: We maken internationale treinkaartjes aantrekkelijker met accijnzen op kerosine en btw op vliegtickets.
De Noord-zuidlijn wordt naar Schiphol en Hoofddorp doorgetrokken.
Stoppen met vluchten waarvoor een alternatieve treinverbinding bestaat.
NSC zegt: We zetten in op een betaalbaar en toegankelijk Europees HSL-treinnetwerk. Hierdoor ontstaat een betere verbinding met de grote steden in Europa en dringen we het aantal korte afstandsvluchten tot 750 km vanaf Schiphol terug.
Het moet eenvoudiger en goedkoper worden om een internationale (nacht)treinreis te boeken.
BBB wil Versnelling van de verduurzaming van de luchtvaart, waarbij de door Nederland recent verhoogde vliegticketbelasting wordt ‘geoormerkt’ voor deze versnelling alsmede aan het nog verder stimuleren van (inter)nationaal reizen per trein en bus.
SP vindt: We werken samen met andere publieke vervoersbedrijven in Europa om snelle langeafstandstreinen te stimuleren die goedkoper en schoner zijn dan vliegen. Zo wordt reizen met de trein binnen Europa een duurzaam en aantrekkelijk alternatief voor het vliegtuig. Ook willen we inzetten op nachttreinen, zodat je comfortabel en zonder tijdverlies door Europa kunt reizen.
Daarom investeren we in betaalbare internationale treintickets en betere verbindingen. Zo maken we de trein de logische keuze: comfortabel, duurzaam en betaalbaar. Geen oneerlijke voordelen meer voor vervuilende korte vluchten. Voortaan loont het om groen te reizen. Zodra deze goede en betrouwbare alternatieven beschikbaar zijn moeten vluchten van minder dan 500km verboden worden.
Denk zegt: Om de trein een realistisch alternatief te maken, is het noodzakelijk om méér te investeren in sporen en treintoestellen.
De treintarieven moeten omlaag en de kans op een zitplaats moet groter worden.
In Europees verband dienen we een stevige lobby neer te zetten om de internationale treinverbindingen beter op elkaar te laten aansluiten.
Partij voor de Dieren zegt: Er komt een verbod op korte vluchten tot 750 kilometer waar de trein een goed alternatief is.
Belastingvoordelen voor het vliegverkeer, zoals vrijstellingen van btw en accijnzen, worden afgeschaft. De opbrengsten investeren we in duurzaam openbaar vervoer.
SGP zegt: Nederland werkt samen met andere Europese landen aan betere internationale treinverbindingen zodat er meer alternatieven komen voor vliegreizen binnen Europa.
ChristenUnie zegt: Binnen Europa worden treinreizen aantrekkelijker gemaakt, door in Europees en internationaal verband ambitieuze afspraken te maken over een CO₂-prijs voor de luchtvaart, invoering van een kerosineaccijns en afschaffen van de btw vrijstelling op vliegtickets.
De vliegbelasting wordt enerzijds meer gebaseerd op de daadwerkelijke CO₂-belasting, anderzijds komt er een opslag voor vluchten tot 1250 km om duurzamer vervoer per trein te stimuleren.
Volt zegt: We verbieden fossiele korte afstandsvluchten (tot 650 km). We zetten in op samenwerkingen met België, Frankrijk en Duitsland om het aanbod van alternatief vervoer te versnellen. Hierbij moet er volgens Volt ook opnieuw gekeken worden naar het noodzakelijke aantal Europese luchthavens.
VVD kiest ervoor dat Schiphol haar maximale aantal jaarlijkse vliegbewegingen uit kan breiden, en dat het aantal vluchten dus kan groeien. Dit is belangrijk om de hub-functie van Schiphol te kunnen beschermen.
D66 kijkt kritisch naar de functie van Schiphol als spil in het wereldwijde luchtverkeer, op basis van de toegevoegde waarde voor Nederland. Een betere balans is nodig.
BBB zegt: Goede en toegankelijke luchtvracht en een goed netwerk van internationale verbindingen is en blijft van belang voor ons belang voor ons bedrijfsleven en ons vestigingsklimaat.
SP zegt: We bouwen de hub-functie van Schiphol juist af, om overlast en vervuiling te verminderen en het vliegverkeer binnen de grenzen van mens en milieu te houden.
Forum is fan van de hub en zegt: We behouden en versterken Schiphol als internationale hub, zodat Nederland een topbestemming blijft voor handel en reizen.
Zo blijft Nederland een mondiale hub van formaat, waar luchtvaart de motor blijft van handel, innovatie en verbinding.
Denk vindt: Er moet minder nadruk komen op transferpassagiers en meer op bestemmingspassagiers. De start- en landingsgelden moeten hierop aangepast worden.
Volt wil ervoor zorgen dat overstappers – die nu worden vrijgesteld van belasting – een eerlijke bijdrage gaan leveren voor de vervuilende belasting van het Nederlandse en Europese luchtruim.
SP wil een Verbod op asociale privéjets. Privéjets zijn het toppunt van vervuilende luxe voor de ultrarijken, terwijl de klimaat en geluidslast op ons allemaal neerkomt. We verbieden privéjets, want vliegen is geen privilege voor enkelen ten koste van iedereen.
NSC We volgen de discussies rondom nieuwe lage aanvliegroutes richting onze luchthavens kritisch. Deze routes confronteren nieuwe groepen omwonenden met vliegtuigoverlast. Lelystad Airport gaat mede daarom niet open voor de commerciële burgerluchtvaart. De economische baten van dit vliegveld wegen ook niet op tegen de maatschappelijke kosten en investeringen die nog gedaan moeten worden.
BBB zegt: Lelystad Airport zal niet opengaan voor commercieel vliegverkeer en om kapitaalvernietiging van publieke middelen te beperken, zullen we de gebouwen een andere bestemming geven.
CDA: Lelystad Airport wordt nu wel militair gebruikt, maar niet voor commerciële luchtvaart. Commercieel gebruik is alleen mogelijk wanneer aan randvoorwaarden is voldaan voor schoner en stiller vliegen en de problematiek met laagvliegroutes is opgelost.
SGP: Als op Lelystad Airport F-35-straaljagers gestationeerd worden, komt er ook een beperkte openstelling voor de burgerluchtvaart, zolang geen sprake is van laagvliegroutes over onder meer de Veluwe.
Privéjets worden verplaatst naar Lelystad Airport.
ChristenUnie zegt: Lelystad Airport wordt niet geopend voor burgerluchtvaart. De gedane publieke en private investeringen worden ruimhartige gecompenseerd.
Forum voor Democratie pleit daarom voor een nieuwe luchthaven in de Noordzee, zodat de luchtvaart duurzaam kan doorgroeien zonder dat de leefomgeving in de Randstad verder wordt belast.
SGP zegt: Plannen voor verplaatsing van start- en landingsbanen van Schiphol naar zee worden verder uitgewerkt en getoetst.
Over de inhoud kan niet worden gecorrespondeerd en er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
StandpuntenMaatschappelijke Raad Schiphol
Hierboven zie je in één overzicht de partijstandpunten. Voor wie wil weten welke visie de MRS heeft dan volgen hieronder de MRS standpunten:
Groei of Krimp
De MRS pleit voor een krimp van het aantal vluchten op Schiphol. Vliegtuigen maken veel geluid, echter hinder wordt niet alleen veroorzaakt door het geluidsniveau, maar ook door aantallen vliegtuigbewegingen, piekgeluiden, vluchtblokken (aantal en duur) en het ontbreken van rust tussen deze vluchtblokken (bron: www.rivm.nl/vliegtuiggeluid). Een substantiële vermindering van het aantal vluchten (commerciële- plus privévluchten) is noodzakelijk voor verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de gezondheid van omwonenden.
Gezondheid omwonenden
Vanwege de negatieve gezondheidseffectenvan blootstelling aan vliegtuiggeluid adviseert de MRS een ambitieuze afbouw richting de maximale advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO). Reductie van geluidsbelasting, bijvoorbeeld door minder belastende vliegtuigen, dient daarvoor volledig ten goede te komen aan het verminderen van de overschrijding van WHO-advieswaarden. Ook pleit de MRS voor meer gezondheidsonderzoek en een nieuw advies van de Gezondheidsraad over de impact van de luchthaven Schiphol op omwonenden.
Geluidhinder
Geluidhinder moet verminderen. Hinder wordt niet alleen veroorzaakt door het geluidsniveau van vliegtuigen, maar ook door aantallen vliegtuigbewegingen, piekgeluiden, vluchtblokken (aantal en duur) en het ontbreken van rust tussen deze vluchtblokken (bron: www.rivm.nl/vliegtuiggeluid). Een substantiële vermindering van het aantal vluchten (commerciële- plus privévluchten) is noodzakelijk voor verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de gezondheid van omwonenden.
De MRS zet zich in voor meer handhavingspunten en een einde aan de gedoogsituatie rondom Schiphol. Tot op heden worden de wettelijke geluidsnormen rondom Schiphol niet gehandhaafd.
Duurzaamheid en klimaat
De luchtvaartsector draagt bij aan lucht- en bodemverontreiniging. Rondom Schiphol spelen diverse kwesties met betrekking tot uitstoot van gevaarlijke stoffen zoals Pfas, ultrafijnstoffen, stikstofoxiden en zwavel. De MRS pleit voor meer gezondheidsonderzoek en betrokkenheid van de Gezondheidsraad. Ook moet de luchtvaart worden opgenomen in de Klimaatwet en zou het behalen van klimaatdoelen gewaarborgd moeten worden met behulp van een CO2 plafond.
Nachtvluchten
De MRS pleit voor een nachtsluiting op Schiphol (van 23:00-07:00u), waarbij de vluchten uit de nacht niet worden verschoven naar de randen van de nacht. Slaapverstoring is het belangrijkste nadelige gevolg voor de gezondheid van nachtelijk vliegtuiglawaai. Een korte slaapduur en een slechte slaapkwaliteit hebben zowel kortetermijngevolgen (slechte prestaties overdag en prikkelbaarheid) als langetermijngevolgen zoals genoemd in de inleiding.
Privéjets
Een substantiële vermindering van het aantal vluchten (commerciële- plus privévluchten) is noodzakelijk voor verbetering van de leefomgevingskwaliteit en de gezondheid van omwonenden. Dit betekent onder andere dat de jaarlijkse circa 20.000 privévluchten niet op Schiphol thuishoren.
Alternatief vervoer
Om in de reisbehoeften van mensen te voorzien, is de MRS voor het aantrekkelijker maken van vervoersalternatieven zoals internationaal spoor- en busvervoer. Dit kan door luchtvaart correct te beprijzen en door vervoersalternatieven beter (Europees) te organiseren.
Luchtvaart en Tweede Kamer verkiezingen partijstandpunten 2025
S
Beheer toestemming
Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij technologieën zoals cookies om informatie over je apparaat op te slaan en/of te raadplegen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als je geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.