Deze week zijn er diverse mediaberichten verschenen waarin wordt aangekaart dat er voor Schiphol een uitzondering zou zijn gemaakt bij de beoordeling van de natuurvergunningsaanvraag. Deze berichtgeving roept bij de Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) de nodige vragen op en is aanleiding om uitgebreid in gesprek te gaan met het Ministerie van I en W in de komende week.
De MRS is er voor de verbetering van de leefomgevingskwaliteit in de regio rond Schiphol. Het herstel van de natuurkwaliteit hoort daarbij. Daarom zal MRS deze zaak nauwgezet volgen vanwege het grote belang bij bescherming van de leefomgeving. Wij hebben grote zorgen over het beeld dat in de recente artikelen (NRC, FD, NOS, Telegraaf etc) naar boven komt, want dit leidt ertoe dat het vertrouwen van omwonenden in de overheid wordt aangetast.
De omwonenden van Schiphol zien in deze berichtgeving de bevestiging dat de luchthaven ten onrechte een uitzonderingspositie geniet in het kabinetsbeleid. Deze uitzonderingspositie werd namelijk erkend in het onlangs uitgesproken vonnis in de zaak RBV vs de Staat: er is al jarenlang geen sprake meer van een eerlijke afweging van alle belangen bij de beleidskeuzes rondom Schiphol. Het belang van de luchtvaart en vooral de hubfunctie domineren terwijl de ‘restruimte’ aan de omwonenden en de natuur toekomt.
Wij zullen nogmaals benadrukken bij het Ministerie van IenW wat we reeds in de brief aan de informateurs en de Tweede Kamer hebben geschreven: de noodzaak om fundamentele heroverweging over de rol en omvang van Schiphol. Niet alleen vanwege stikstof, maar ook vanwege andere grote uitdagingen waar Nederland voor staat.